søndag 17. april 2011

Gamle ord og utrykk...

Her skolle mi ha sjibba tæila på tåga mæn mi orkakje sjæuen så mi ræiv hellå hæile driden... ;-)

Kom til å tenke på de mange ord og utrykk, spesielt bestemor brukte når vi var små. Det er jo nesten ignen som skjønner de lengre. Dialekten vår er blitt skikkelig utvanna. Kanskje det har litt med universitetet å gjøre. Og det faktum at det kommer mange til Grimstad for å jobbe også, fra så og si hele landet. Innvandrere kan kanskje også få litt av skylda for at vi snakker mer og mer bokmål... Jeg synes det er synd at det "gamle språket" forsvinner, så derfor lærer jeg stadig ungene noen av disse ordene. Pappa sa at min datter måtte hauste her en dag, men det skjønte hun ingenting av. ;-) 

Så derfor;
Hauste = Rope
Spiggent = Småkaldt
Kulskent = Litt kaldere enn spiggent
Smæigedaå = Flere dager med over 25 grader
Sjibbe = Fikse
Gaule = Grine/Gråte
Fua = Baken
Æuår = Øyne
Bånna = Barna
Tæil = Takstein
Mågå = Måker
Rægå = Reker
Bron = Brun
Græud = Grøt
Ronse = Huske
Stæggli = Veldig
Jillt = Gøy
Hæljeli = Veldig
Ulili = Dumt
Sjæiså = Skøyter
Blega = Vindstille på sjøen
Hosår = Ullsokker
Sutt = Smokk
Ruta = Bussen
Snøvle = Snakke utydelig
Tåga = Taket

Dette innlegget kommer sikkert til å bli oppdatert flere ganger etterhvert som jeg kommer på nye ord. :-)

Bruker du spesielle ord og utrykk som kanskje kan være vanskelig for "resten av landet" å skjønne, så vil jeg gjerne høre. ;-)

6 kommentarer:

  1. En av de morsomste bøkene jeg eier er "De e så jilt at! Ord og uttrykk fra Arendal" med diverse sørlandsuttrykk.
    Viktig å bevare språket, og morsomt er det også. I min familie er spillet Kokkelimonke en favoritt, der er det jammen mange ord man aldri har hørt om før! Selv har jeg flyttet så mye at jeg sjelden har problemer med å forstå folk uansett hvor i landet de kommer fra og hvilken dialekt de snakker :D *♥*

    SvarSlett
  2. Ja kan du tyde dette? Det ekje fyse!!!
    Her i Ryfylke er det et utrykk for: jammen ikke enkelt!
    Stilig innlegg du har laget!
    Ønsker deg en fin påskeuke!
    Goe klem fra sol

    SvarSlett
  3. Tack så mycket för svaret på min fråga, vilken fin blogg du har.
    Frida

    SvarSlett
  4. Ja , det er desverre mange ord og ut-trykk som bare forsvinner ..
    Så flott at du lærer de videre til barna dine :-)

    Vi har jo sånn ord her i "bærgen" også ,
    men akkurat nå kommer jeg ikke på noen :-)
    + at jeg ble veldig usikker på hva som er "bærgensk" og hva som er "norsk" :-)

    Slit-an = noe vi sier når noen har fått noe nytt :-)

    SvarSlett
  5. hihi, spennende med slike innlegg... Er mye som blir borte med årene gitt :)

    SvarSlett
  6. Hei høpp!!

    Du har vinne min give away,Gratulere så mye!!

    Send meg din adr på mail,og det dukker snart en pakke opp i postkassen din:)

    God påske:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett