søndag 19. juni 2011

E pise iiis! Og prosjekt salongbord...

 Dette var synet som møtte meg etter morrarøyken i går. Lillesnuppa hadde vært i fryseboksen og forsynt seg selv. :-) 
"E pise iiiiis...." Sa hun med et stort glis da jeg kom inn. Sååå fornøyd med frokosten sin. :-D
Da måtte jeg jo selvfølgelig finne frem kameraet og forevige dette. 
Når jeg så la ut bildet på facebook slo det meg at dette bordet absolutt trenger et malingstrøk.
 Opprinnelig så det slik ut da vi fikk det. Det har vært litt rundtforbi i familien. Først hos min svigermor, 
så hos min svoger og så her. Nå må jeg bare pressisere at den flotte sofaen og det nyvaskede gulvet ikke er
hverken her eller hos noen i familien! I min iver etter å få bort det grønne glemte jeg helt å ta førbilde. 
Jeg måtte derfor google "salongbord med grønne bein" og dette kom opp i en annonse på finn. ;-)
 Jeg tror det var grønne bein på bordet her i to dager før de ble hvite. Bordplaten beholdt jeg inntil videre.
"Inntil videre" har nå egentlig vart veldig lenge, så det var på høy tid at noe ble gjort...
 Prøvde først i går å beise det med drivvedbeis, men som dere ser, så ble det totalt mislykket.
(Eller kanskje ikke forarbeidet mitt var godt nok kanskje... ;-) Uansett, så var det ikke riktig, Det måtte bli hvitt.
 Først malte jeg et strøk med kaffelatte både på bordplaten og litt histen og pisten på beina. 
Liker når det er litt sjatteringer og liv i ting jeg. Vil ikke ha det helt perfekt liksom. 
Da passer det så dårlig inn ellers i både huset og livet mitt. ;-)
Skuffene brukte jeg ikke den malingen på. Ville ha de litt hvitere enn resten. 
Etterpå gikk jeg over alt med den blandingen jeg laget til sengebrisken.
Ca en halv liter drivvedbeis i 10 liter hvit panellakk.
 Resultatet ble som dere ser en glatt og fin overflate som er lett å vaske på, 
men likevel akkurat så shabby som jeg liker det. 
Hadde tre strøk med panellakken, men etter strøk nummer to pusset jeg av litt på kantene.
 Håndtakene på skuffene hadde jeg malt helt hvite først, men nå pusset jeg av litt maling på de også. :-)
Så måtte vi selvfølgelig ut å plukke blomster å pynte det "nye" bordet med.
Det er jo ikke så lett for en liten jente å få med seg stilk på alle blomstene, 
så noen havnet i en skål ved siden av vasen, men det er jo bare koselig.
Her synes det lett at det er fargeforskjeller på bord og skuffer. Er veldig, veldig fornøyd med resultatet, 
så jeg tror ikke dette bordet kommer til å måtte flytte noen flere ganger i sitt liv. :-)

4 kommentarer:

  1. Utrolig,et helt nytt bord ble det jo!!
    Kjekt når en kan bruke det en har!
    Ønsker deg ei herlig ny uke!
    Skjønne litå tulla du har,is er godt det vettu!!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  2. Så fint bordet ble!! :)
    Jeg leste innlegget ditt "etterlysning" etter det figgjo serviset! Jeg samler på det selv, men har 6 skåler til overs.. de som skal være under kaffekoppene, men har ikke ekstra kopper! Du kan godt få kjøpe de 6! Kontakt meg om du er interessert! :)

    Ha en fortsatt fin dag!
    -Mari

    SvarSlett
  3. Herlig med is til frokost! Skjønn jente som "tar kniven i egen hånd" ;o) Bordet ble kjempeflott! Imponerende arbeid!

    klem Mona

    SvarSlett
  4. Så flott bordet ble:)
    Herlig liten pike du har:)
    Ha en fin St.Hans feiring:)
    Klem Kari

    SvarSlett