torsdag 20. mai 2010

Saga i nygammel festdrakt

Ettersom jeg har forstått begynte damen på bildet å sy ny drakt til sitt barnebarn for ca. 75 år siden. Drakten ble desverre aldri ferdig, så min bestemor Solveig fikk ikke brukt den. Den ble klippet og delvis tråklet sammen, og mønsteret ble tegnet på stoffet. Så ble den liggene i en pose...

Helt til nå...
Endelig etter så mange år er den ferdig. Med god broderingshjelp fra svigermor og monteringshjelp fra mamma, kunne endelig Saga sprade rundt i denne på 17. mai.
Vi vet ikke helt sikkert hva slags drakt dette er, og om vi har truffet riktig på fargene. Det stod jo ikke noe om farger på mønsteret. Garnet den er brodert med er rester som svigermor hadde liggende etter å ha brodert forklær til Aust Agder bunader. Håper vi har klart å treffe sånn noenlunde. Om noen der ute vet hvor denne
drakta kommer fra, eller hva den heter så opplys meg gjerne. Jeg har søkt litt rundt, men har ikke funnet ut av det. Den kan likne litt på Gudbrandsdalsdrakt, men jeg er ikke helt sikker. Lurer også på om det var meningen at den skulle ha belte eller forkle...?
Under her kan dere se hvordan den ble funnet, da uten broderiene selvfølgelig. Og sånn den ser ut på ryggen.












Saga er utrolig lik sin oldemor, så det litt kjempemoro at det til slutt ble henne som fikk drakten.
Hun var stolt som en hane i finstaen på 17. mai, og fikk mange beundrende blikk og fine kommentarer for antrekket sitt! :-)
Den er sydd opp en god del, så forhåpentligvis passer hun den til neste år også.

3 kommentarer:

  1. Hei sann:)
    Så søt:) Skjønner godt at det var mange som kommenterte henne med den fine drakten, hun var så fin atte:)
    Drakten virker kjent, men har ingen anelse om hvor jeg har sett den. Kan hende at den bare ligner på en jeg har sett. Men fin er den i alle fall .
    God helg til deg, kos deg:)
    Klem Anita

    SvarSlett
  2. Nydelig drakt..og så artig historie den har, sånt er ekstra morro:)¨
    Fin blogg du har!
    Klem

    SvarSlett
  3. Så herlig ho er, og så koselig å ha drakta tante Solveig skulle hatt, Den kommer nok til å gå i arv Hilde ;)

    SvarSlett