onsdag 17. mars 2010

Spisestue

Her kommer noen detaljer fra spisestua vår. Den er fremdeles ikke så hvit som jeg vil ha den, desverre. Jeg har noen prosjekt stående her, så oversiktsbildene får vente til våren når jeg har svingt malekosten litt mer.

Det gamle bordet på bilde til venstre har stått i grisehuset her på gården. Jeg reddet det derfra for mange år siden. Synes det er kjempefint, og veldig praktisk med skuffen i. Pinnestolen er en del av spisestuemøblementet etter min oldemor. På veggen henger et bilde jeg husker godt fra jeg var liten. Det hang over en divan jeg sov på hos oldemor. Kransen har jeg flettet av pilegreiner. Den har fått et tynt lag hvit spray før jeg knyttet fast små bilder av vår lille familie på den. På dette bordet tenner vi lys når savnet melder seg. Det er veldig godt, spesielt for Stig Einar å ha en slik plass. På bordet står også en gammel mugge jeg liker godt. Den har jeg fylt med brudeslør, eller babysbreath som de heter på engelsk. Liker mye bedre det navnet! :-) Greina på veggen vet jeg ikke helt hvor kommer fra, men den er veldig fin å henge småting i. Der henger også mine første sko.

I midten nede ser dere litt av tallerkenhyllene mine. Jeg har hengt to stykker over hverandre. Den øverste har min bestefar laget, og den nederste er et gammelt loppefunn. Flaskene dere ser på toppen står oppå den øverste tallerkenhylla. Den største er en gammel edikkflaske, og resten er fra apoteket, tror jeg. Har etikett til den minste av de store flaskene, men den har falt av. På den står det "Grimstads apothek H. de P. Arntzen. Må få satt den på igjen snart.

Jeg har også mange gamle rammer og speil. Til høyre ser dere noen av de. De henger bare til pynt som de er foreløpig. Noen av de skal jeg beholde som de er, andre skal få et malingstrøk. Har bare ikke bestemt meg for hvilke som skal males enda. I mellomtiden får de bare henge litt rundt forbi. Synes nå de er ganske fine slik de er jeg.

6 kommentarer:

  1. Liker stilen din veldig godt. Å den kransen med bildene på er jo bare så fin. Hvor får du alle ideène dine fra?
    Prøvde å komentere under butikk innleggget ditt her for en liten stund siden, men fikk det ikke til. Men den butikken kunne jeg tenkt meg å tatt en titt i. Dere er jo utrolig flinke til å lage ting og tang.
    Litt moro å kjøpe feks gaver til folk, ting og tang som ikke alle har.

    Må bare si at jeg gleder meg til å se fortsettelsen på denne bloggen.

    SvarSlett
  2. Takk for det.
    Jeg har nok kanskje litt god fantasi, så jeg klarer å finne på ting selv, men kransen så jeg på nettet en plass en gang. :-)

    Ja, som sagt, du får ta deg en tur til Grimstad da vet du. ;-) Bare vent til gjesterommet er pusset opp, så skal du/dere få kost og losji her!

    SvarSlett
  3. Så fint du har det!
    Det kjøkkenbordet er nettopp et slikt bord jeg leter etter, men aldri finner. Ikke til en fornuftig pris ihvertfall.
    Ha en flott helg.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Heisann. Takk for det. :-)
    Nei, jeg har ikke sett så mange slike bord jeg heller når jeg tenker meg om. :-)
    God helg til deg og dine også!

    SvarSlett
  5. Hver dag jeg kommer hjem fra jobb, lurer jeg på hva som har skjedd i heimen i dag....
    Som regel er det til det bedre.

    -Tommy

    SvarSlett
  6. Hahaha, hva mener du med "som regel"? :-)

    SvarSlett