lørdag 24. desember 2011

Endelig litt snø...

 Da snuppa fikk se at det var kommet snø, måtte mun jo bare ut å lage snøengler. 
Hun har øvd seg på stuegulvet i lange tider, og endelig fikk hun lage ordentlige engler i snøen.
 Jeg er ikke veldig glad i snø selv, men jeg ser jo hvor mye ungene koser seg.
 Og "skrapet" mitt er jo også flott med snø i da. ;-)
 Vi må jo ikke glemme småfuglene i kulda, så de fikk også litt mat i dag. 
Vi fyllte melkekartonger med frø og pippegodt. Så smeltet vi flott matfett og helte over. 
Dette stod så i kjøleskapet over natten før vi kuttet ut to seder på melkekartongen og knyttet en hyssing i.
Kjempekoselig å sitte ved vinduet å se på alle de små fuglevennene våre som koser seg.
 Mine to søte små som slapper av i snøen. Det tar på å lage engler over hele plenen. :-)
Får skikkelig julestemning av denne snøen, bare så synd den er borte igjen allerede.
 Etter å ha vårt ute og lekt i snøen er det deilig med et bad. Se så langt hår hun har fått. :-)
På grunn av krøllene ser vi ikke helt hvor langt det egentlig er før det er vått og gredd.
 Slenger til slutt med en oppskrift jeg, 
selv om det kanskje er litt for sent for de fleste å innlemme den i "de syv sorter".
Først farger jeg perlesukker...
 Så kjevler jeg deigen ut over to stekebrett. Drysser over perlesukkeret og klapper det litt nedi.
I fjor laget jeg disse med pepperkakeformer, men de fløt så utover at man ikke kunne se hva slags figurer 
det skulle forestille en gang. :-) Fant derfor ut at det var mye greiere å lage de på denne måten.
Etter steking kuttet jeg de opp med pizzahjul og lot det kjøles ned på bakepapiret, 
på rist før jeg brakk de fra hverandre.
Kakene kan minne litt om sprø kakemenn på en måte, og heter sukkerkaker.

125 g. smør
2.5 dl sukker
1 ss melk
1 ts vaniljesukker
2 egg
2 ts bakepulver
1/4 ts salt
5 dl mel

Skill eggene og visp plommene lett, og pisk hvitene stive.
Rør smør og sukker hvitt og tilsett eggeplommene og melk og alt det tørre.
Tilsett eggehvitene helt til slutt og bland alt sammen godt.
Settes kjølig minst en halv time.
Kna deigen og del den i to.
Kjevles ut på bakepapir og stekes på 180 grader i ca. 12 minutter. -Til den er gyllen i kanten...
Kutt opp, avkjøl på rist, del i biter og NYT...

1 kommentar:

  1. "Ønsket er gammelt men ennå så ekte.En fredelig jul jeg ønsker med dette. Sender deg en juleklem og håper at den finner frem".
    God juleklem fra meg!

    SvarSlett