fredag 11. februar 2011

Morsdag til søndag...

♥  Mammaen min!

Jeg synes det er helt på sin plass at mammaer over hele verden har sin egen dag. Rett og slett fordi vi fortjener det. De gamle grekerne feiret titanen Rhea, som var alle guders mor, helt tilbake i antikken. På 1600-tallet feiret de engelske kristne jomfru Maria, og etter hvert utviklet denne feiringen seg til å bli en høytid som omfattet alle mødre.  I Norge blir morsdagen feiret den andre søndagen i februar, 
men ellers i verden har dagen blitt lagt til forskjellige dager.
Den engelske morsdagen ble feiret den fjerde søndagen i fasten, og ble kalt ”Mothering Sunday”. Den spredde seg gradvis utover store deler av Europa, og ble en blanding av en kirkelig høytid og en folkefeiring til ære for alle mødre. 
Det var ikke uvanlig at tjenere fikk fri for å reise hjem og besøke mødrene sine på morsdagen.
Mange land feirer morsdagen 8. Mars. Selv synes jeg at 8. mars bør være dagen for alle kvinner, og mammaene bør ha sin egen dag i tillegg.
Jeg synes det er litt trist at skolene har sluttet å lage morsdagskort. Og farsdagskort for den del... Husker at vi laget det på barneskolen. Det var like moro hver gang, å overrekke et hjemmelaget kort til mamma eller pappa, sammen med frokost på senga. Jeg skjønner jo at det er endel flere og annerledes familiesituasjoner nå, enn det var for 25 år siden, men likevel. De som har ”to pappaer” kan jo bare skrive til pappa, to ganger i året, og omvendt. Eller til; reservemamma, bonusmamma, stemamma, eller hva de nå blir kalt rundt omkring. 
Eller til bestemor for den saks skyld. 
Jeg synes iallefall det er trist at denne flotte tradisjonen holder på å falle bort.

♥  Mamma, mormor, oldemor og tipp oldemor!

Å vaske fjes
Å lappe bukser
Å synge viser
Å tørke tårer
Å sette plaster
Å være dommer.
Å være mamma kan være slitsomt,
når huset flyter og ryggen verker,
og alle venter at mamma ordner.
Å være mamma og alltid svare
når alle roper og alle maser.
Å skape minner og gode vaner.
Å være ærlig og streng og kjærlig.
Å være mamma, ja det er viktig.
Å være mamma, ja det er herlig!


♥  Mammaen min og meg!

Over en halv million kvinner og jenter dør hvert år i forbindelse med graviditet eller fødsel. Det vil si at hvert eneste minutt dør en kvinne av komplikasjoner i forbindelse med svangerskap og fødsel. 99 % av dødsfallene blant mødre skjer i utviklingsland. I Norge er tallene heldigvis mye lavere.  Her dør mellom én og fire kvinner årlig i forbindelse med fødsel og svangerskap.
For snart 11 år siden var jeg veldig nær ved å bli en del av denne statistikken. 10. mars 2000 ble jeg mamma for første gang. Det var en vanskelig og dramatisk fødsel som endte i akutt keisersnitt. Det betød full narkose for meg. Det var første gang jeg hadde narkose, og det gikk ikke bra! Jeg fikk en alvorlig allergisk reaksjon, og gikk inn i anafylaktisk sjokk. Jeg var død en liten stund også. Men takket være rask reaksjon fra flinke leger, så våknet jeg opp til slutt med verdens deiligste lille gutt i armene mine. 
Dette var da kortversjonen av min fødselsopplevelse.
Jeg har tenkt på det mange ganger etterpå, - Tenk om vi hadde vokst opp en annen plass i verden... 
Da hadde vi sannsynligvis ikke overlevd fødselen, verken Stig Einar eller meg.

Hvert eneste år når morsdagen nærmer seg, så tenker jeg på hvor heldig jeg er.
Tenk at jeg får lov til å være mamma til disse nydlighetene.

 
Care gjør en kjempejobb for barn og deres mammaer verden over. Les mer om deres arbeid her. 
Her kan du også gi pengestøtte, eller kjøpe en helt spesiell morsdagsgave.




Kom over denne lille søte historien, - så til alle fantastiske mammaer;

Jeg var ute og gikk med min 4 år gamle datter. Hun plukket opp noe opp fra bakken og puttet det i munnen.
Jeg tok det fra henne og sa til henne at det fikk hun ikke lov til.
Hvorfor det? spurte hun
Fordi den har ligget på bakken og du vet ikke hvor den har vært, den er skitten og kan være full av bakterier, svarte jeg.
Da ser hun opp på meg og sier full av beundring
Mamma, hvordan vet du alt dette?
Jeg var nødt til å tenke raskt.
"Alle mammaer vet sånt, det er en del av mammatesten. Det er sånne ting vi må vite ellers blir vi ikke mammaer".
Vi gikk videre en stund og min datter var stille i 2 - 3 minutter før hun plutselig utbrøt;
Nå forstår jeg! Hvis man IKKE klarer testen - da blir man pappa!!!!
Akkurat, svarte jeg. :-)

5 kommentarer:

  1. Så kjempe fint innlegg. God helg og trivelig morsdagsfeiring.

    SvarSlett
  2. Nydelig innlegg og artig liten historie der til slutt! Ha en flott morsdag;-)

    SvarSlett
  3. Flott innlegg!! Den siste med 4-åringen og mammatesten var nydelig, kan jeg få kopiere den?
    Jeg er også som deg blant de som ikke hadde hatt et positivt utfall av en naturlig fødsel.. uten å gå i detaljer så hadde jeg aldri vært 2barnsmor den dag i dag om ikke jeg hadde bodd i et land som NORGE! Glad er jeg for det!!
    Ha en fin morsdag -den dagen er vel fortjent OG jeg synes det er dumt at ikke barna får lage kort i anledning slike dager i barnehage og skole!

    SvarSlett
  4. Hei igjen -kaken kan fint lages med vanlig melk og smør! -billigere blir den også =0)
    God morsdag!

    SvarSlett
  5. Nydelig innlegg og kjempemorsom avslutning... haha ler så tårene triller!
    Ha en fantastisk morsdag videre, så legger jeg meg til som følger, håper det går greit:)
    Stor klem fra Sissel

    SvarSlett