fredag 18. februar 2011

Bollemelk...

 Jeg vet jo at det er mange her som liker gamle ting, akkurat som meg... 
Alt fra sengetøy til planter til spisebord og - OPPSKRIFTER!
Jeg er så heldig at jeg har noen gamle håndskrevne kokebøker i hus. Har blogget litt om det før, her...

I dag vil jeg dele BOLLEMELK oppskriften min med dere.

45g smør
50g hvetemel
1dl kokende melk
1/8 ts salt
1/8 ts kardemomme
1/8 ts kanel
1ts sukker
1 egg

Smelt smøret i en liten kasserolle. Rør i melet og spe med all den kokende melka med en gang. 
Kok til grøten slipper grytebunnen. Avkjøl litt. Ha i halvpiska egg, salt, sukker og krydder.

Kok opp 1 liter melk,
ha i litt hel kanel og
1/2 ts salt.
Lag boller med to teskjeer. Legg dem direkte i melka. 
La bollene koke i 10 min. til de er helt gjennomkokte.

Serveres med sukker og kanel.

Sånn er oppskriften til Oldemor, men jeg pleier å hive en neve havregryn i røra også. Da blir de best. :-) 
Både kresne barn og mannfolk spiser dette her i hus! :-)
Kjempegodt når vinden uler og snøen fyker rundt hushjørnene!
facebook hvor jeg har lånt disse bildene, er det en egen bollemelkside med nesten 20.000 fans.

2 kommentarer:

  1. Hei

    så rart å se... jeg trodde det kun var meg og min far i hele verden som diggt bollemelk.. fantastisk godt, og det lukter oldemor lang vei når jeg lager det..

    ha en fin fin helg... ♥

    SvarSlett
  2. Bollemelk eller klæppsup som vi sier i trøndelag (sier mye rart der hehe) er kjempegodt. Minner meg om barndommen:).
    God helg til deg.
    Klem.

    SvarSlett