torsdag 22. april 2010

Alle våre søte små...










I år igjen har vi sådd masse frø. På bildet over her er spirene fem dager gamle. Stig Einar har vært med og sådd, og synes det er kjempespenende å se hvor fort de vokser. Vi prøver stadig noe nytt, og nyheten i år er granateple. Blir spennende å se om de blir noe av. :-)









På bildet over her er "babyene" våre tolv dager gamle. Vi har sådd en god del forskjellige tomater. Jeg spiser tomater hver dag, som middag, som tilbehør til middagen, på skiva eller jeg mauler en som et lite mellommåltid hvis jeg er litt småsulten. Det finnes utrolig mange forskjellige tomater. Tomatplanten kom til Europa fra Sør-Amerika på 1400-tallet, og ble først sett på som en medisin og prydplante. Tomater er rik på A, B og C-vitaminer og inneholder mye antioksidanter. Inneholder kun 21 kalorier pr. 100 g. Den gjennomsiktige geleen rundt frøene virker blodfortynnende og kan motvirke dannelsen av blodpropp. Beskytter også mot lungesykdommer og kreft. Klikk her for å se en helt utrolig samling med tomatbilder.









Her er de søte små blitt nitten dager gamle, og har blitt potta om. Nå står de på kjøkkenbenken og venter på den ordentlige våren. Jeg for min del trodde virkelig den hadde kommet, men der tok jeg feil gitt. I går kom det nemlig snø her...! Men om en ukes tid håper jeg at plantene kan flyttes ut i veksthuset som jeg var så heldig å få kjøpt på netthandelen. Tror det blir veldig greit. Vi har forresten sådd tomater, chili, mais, paprika, granateple og endel urter foreløpig. Men mer blir det utover våren og sommeren. Luftløk har vi masse av, og med den, det vi har sådd nå og litt hvitløk lager vi verdens beste salsa! Kjøpesalsaen kan ikke måle seg med den hjemmelagede. Oppskrift har jeg ikke, men vi putter tomater, paprika, chili, løk, oregano, basilikum og litt olivenolje i blenderen. Vi lager masse og fryser det ned i porsjonspakker. Da har vi hjemmelaget salsa hele vinteren. Nydelig! :-) Om noen vil ha luftløk, er det bare si i fra. Jeg kan sende i posten mot at dere betaler porto selv. Jeg synes det er litt moro å ta vare på disse gamle matplantene. Har forresten masse jordskokk også... Om dere går inn her og videre til Hilde`s apotekerhage så finner dere min urteside. Jeg har skrevet om over 100 forskjellige urter og planter. Der kan dere lese mer om blant annet luftløk og jordskokk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar