søndag 30. mai 2010

Proteinbrød

Jeg har prøvd å slanke meg med lavkarbodiett før. Det går forsåvidt greit, men jeg savner brødskiva til frokost. Endelig har jeg løsningen på det problemet også! :-) Jeg har fått oppskrift på proteinbrød av ei venninne. Jeg leste oppskriften, rynket litt på nesa og tenkte: "Ja, ja, jeg får vel prøve dette da..." Men jeg skal si jeg ble positivt overrasket! Det var kjempegodt!

Her er oppskriften om noen vil prøve;


10 egg
0,5 dl solsikke- eller olivenolje
1 boks creme fraiche
1 boks cottage cheese
8 dl kruskakli
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
3 ts bakepulver
1 ts salt




Bland alt det tørre.
Visp sammen eggene og tilsett olje, creme fraiche og cottage cheese.
Rør nedi det tørre.
Fylles i 2 brødformer kledd med bakepapir.
Stekes ved 180 grader i ca 50 min på nederste rille.
Oppbevares i kjøleskap.
Kan fryses.
Inneholder 2,3 g karbohydrater per 100 g. (1 skive veier ca. 25 gram)


BON APPETIT



5 kommentarer:

  1. Hmm, takk for at du deler med oss andre:) Har prøvd og kutte ut brød en evighet nå, men jeg MÅ nesten bare ha det. Skal prøve denne ja:)

    SvarSlett
  2. Ja, prøv!
    Det falt i smak både hos meg og mannen iallefall.
    Og det holder seg godt og saftig i kjøleskapet i en uke! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg er dessverre allergisk mot melk, noe som er helt nytt for meg, så jeg har måtte lage meg en egen brødgreie. Uten egg, og melk. Det er også ganske så godt. Ellers syntes jeg det går greit og holde meg unna hvetemel, pasta og ris. Sliter en del med melka, for hva skal jeg bruke i stedet for ost og smør??? Svinekjøtt, er jeg også allergisk mot, så det er liksom ganske mye og forholde seg, egentlig, he-he. Og kullsyre, som gjør kroppen sur og gjør at man ikke går ned i vekt. Vann og salatblader, er greit, he-he. Klemz Grethe

    SvarSlett
  4. Oi, dette hørtes ut som kraftig kost ja - men sikkert godt :o)

    SvarSlett
  5. Såg saftig og godt ut det brødet ditt.
    Takk for at du deler oppskrift.

    Ha ein fin søndag. :)

    SvarSlett