onsdag 14. desember 2011

Munker...

 I dag har vi laget munker for første gang. Det var mye enklere enn jeg hadde trodd på forhånd.
Litt prøving på første steking for å få riktig temperatur på jernet, men etterpå gikk det knirkefritt.
Plata mi går fra 1-3, og jeg endte opp med å steke de på 2. 1-2 minutter tenker jeg før jeg snudde de,
og bare pittelitt på den andre siden. De ble da akkurat som vi liker de, litt deigete i midten.
De ble rett og slett knallgode og lille Saga på 3 år klarte å stappe i seg hele 7 stykker.
 Oppskriften får du her hvis du vil prøve selv.

250 gram sukker
500 gram hvetemel
3 ts bakepulver
3 egg
2,5 dl helmelk

Salt meierismør til steking. Om du ikke har det, så kan jeg selge deg en kvart pakke for en tusenlapp. ;-)
Neida, det har smørkrise eller ikke vært mye smør igjen i alle butikkene jeg har vært innom i det siste.

Ha en liten bit smør i hvert "hull" før hver steking. 
Før jeg begynte, smurte jeg litt smør oppå munkejernet også, for de hevet utover kanten noen ganger. 
Snudde de greit med to gafler jeg, men har også lest om noen som bruker strikkepinner å snu de med.
Denne oppskriften ble det ca. 40 stykker av. 20 av disse ligger nå i frysa, og skal ligge der frem til julaften.
Når du skal tine de opp, legger du de på en rist. Varm opp stekovnen til 200 grader. 
Slå av ovnen og sett inn risten med munker. La de stå inni der til de er lunka.

4 kommentarer:

  1. Gleder meg skikkelig til å prøve disse...

    SvarSlett
  2. Heisan!
    De så kjempe gode ut!!
    Jeg er oppvokst med munker ,men det er såå mange år siden jeg lagde det,for jernet jeg hadde ble slitt i stykker og rustet opp,så jeg måtte kaste det...hm...tror jammen jeg må få tak i meg ett nytt ett nå ,når jeg så dine.
    KLem Fra Eva Helen

    SvarSlett
  3. Å, de så gode ut:)
    Kan man bruke gammeldags munkejern på induksjonstopp?

    SvarSlett
  4. Det mener jeg på at det kan, Renate. Det er jo laget av jern, og det er jo magnetisk... Nå har ikke jeg induksjonstopp, så 100% sikker er jeg ikke, men jerngryter går vel greit, eller...???

    SvarSlett