lørdag 20. november 2010

Barnas adventskalender i år.

 Her en kveld fant jeg frem symaskinen og litt stoffer jeg hadde liggende. Jeg ville gjerne sy en kalender til ungene. En som de kan huske fra år til år, og som jeg også kunne være fornøyd med.
 Jeg landet på at jeg ville bruke en gammel rød gardin med maljer og noen koppehåndklær fra ikea. Jeg klippet hvert håndkle i seks biter. Det ble akkurat passe størrelse til lommer. Jeg sydde de på, og strøk nummer på alle lommene. Slik ble resultatet. Den henger på en gardinstang foran den ene verandadøra. Denne døra er uansett ikke i bruk om vinteren.
Er veldig fornøyd foreløpig... I fjor laget og laminerte jeg endel kort. På de står det forskjellige aktiviteter vi skal gjøre sammen, og de får en gave som passer. Som f.eks. gå kveldstur i mørket (lommelykt og refleks), bake pepperkaker (former), bade i stampen (badeand), mate småfuglene (meiseballer), besøke kirkegården (gravlykter), lage julepynt (sakser og lim), ta julevasken sammen (støvfiller), filmkveld (smågodt og "billetter"), pynte juletreet (juletrekule) osv. osv... Av og til får de en liten sokk, da vanker det en større gave i julestrømpen ved peisen. Det fungerte kjempefint i fjor, og Stig Einar hjalp til å tørke støv med glede med egen ny støvfille! :-) Han synes dette var myyye koseligere enn den vanlige kjedelige sjokoladekalenderen. Aktivitetskalender er absolutt å anbefale! I tillegg har jeg endel faktakort i den. Noen med de gode gamle julesangene, hvem som har skrevet de og når. Jeg har kort for juletretradisjoner, lucia, thomasmesse, litt om julenissen og hvordan han ble til og mye mye mye mer. Disse kortene er det lurt å lese, for 2. juledag har vi nemlig en konkurranse. Vi leker "rappkjefta"! Jeg stiller spørsmål utifra disse kortene, og førstemann til å svare riktig får en liten ting. F.eks en karamell eller en twist. Det har nå blitt en av våre nye tradisjoner. Koselig å finne på noe nytt selv også, i tillegg til alle de gamle tradisjonene som jeg forøvrig tar vare på så godt jeg kan. :-) Kjenner at jeg gleder meg masse til jul nå som jeg sitter og skriver om det! Det hjalp litt at det faktisk var litt hvitt på bakken når vi stod opp i dag. Snø er flott så lenge jeg slipper å ut å kjøre bil. Det liker jeg nemlig ikke!

Hva slags adventskalender har dere? Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar med link til din kalender. Synes det er kjempekoselig å lese om andres førjulsforberedelser.

6 kommentarer:

  1. Ååå, så koselig kalender og så kjempesmart og bruke en gardin:)
    Supertips ♥

    Ha en herlig Lørdaskveld!

    Klem Line

    SvarSlett
  2. Så god idè! Den ble kjempeflott! Du er flink som finner på så mange morsomme aktiviteter.
    Jeg har sydd hver sin kalender som blir tatt fram hvert år. I år ønsket de seg bare Legokalendere, så da må jeg pakke om alle legotingene og henge de på de hjemmelagede kalenderene. De skal da jammen brukes når jeg har brukt så mye tid og energi på å lage dem ;o) Fortsatt god helg!

    Klem Mona

    SvarSlett
  3. WOW den ble virkelig knallfin! Så enkel og så fin, blir så imponert når folk får til sånt, her er det to ferdigkjøpte kalendere, en med Hello Kitty ting og en med Lego, jaja. Burde kanskje gjort som Huset i Lunden og pakket ut alt og pakket de inn og hengt på en hjemmelaget kalender, hmm. *♥*

    SvarSlett
  4. Så koselig kalender. Mine barn er vokst ut av kalenderstadiet. Men dette må jo være en fantastisk ide for de med barn i den alderen. Synes du er kjempekreativ. Kos dere i adventen:o)
    Klem

    SvarSlett
  5. Takk for det! Jeg håper det blir koselig etterhvert iallefall, gleder meg veldig til kunne blogge litt inne fra huset når det begynner å ta form, og ikke bare om svære hull i muren og andre "ukoselige" tema ;o) Den titteskaprammen hadde jeg fra før (kjøpt ferdig med innhold - ganske rimelig), så jeg bare fjernet det som var inni før jeg kledde platen med stoff. Ellers har de kanskje noe sånt på Kulør eller andre steder der de har hobbyting?

    SvarSlett
  6. Det var jaggu en kjempfin ide å bruke en gardin.
    Morsomt med leken med kortene i jula.
    Dere har en nydelig spisestue altså.
    Koselig å besøke deg.
    Kommer igjen.
    Klem
    Randi

    SvarSlett